- ¿Creus que el progrés en el coneixement tecnològic i científic determina i garanteix el progrés econòmic i social? Contesta clarament i justifica la resposta.
Sembla
ser que per poder obtenir un progrés econòmic i social és necessari comptar amb
un progrés tecnològic i científic. Això fa pensar que realment existeix una
relació entre els dos progressos, però això no implica ni assegura que el
progrés en el coneixement tecnològic sigui una garantia absoluta del progrés
econòmic i social.
- ¿Estàs d’acord en què la constant fonamentació científica de les diferents tecnologies és garantia de la neutralitat ideològica d’aquestes tecnologies? Què en penses?
- Expressa el teu grau d’acord: Tenir present les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) abans, durant i després de qualsevol activitat d’ensenyament-aprenentatge és un requisit indispensable actualment.
*Uns mesos més tard puc dir amb seguretat que si, que tenir present les TIC abans, durant i després de qualsevol activitat és un requisit indispensable. Penso que aquest "tenir present" es fa sempre present, perquè sempre en fem ús de la Tecnologia, però ara sóc més conscient que mai.
- ¿Quines són les causes que originen els profunds canvis que estem patint en tots els àmbits en els darrers anys?
Les
noves tecnologies són presents en tots els àmbits del nostre dia a dia, i això
fa que estigui canviant la nostra manera de fer i treballar a una velocitat que
inclús ens costa creure.
- Defineix en una frase la Tecnologia Educativa. Digues quin és el seu objecte d’estudi.
Probablement
la Tecnologia Educativa tingui per objectiu afavorir la bona pràctica de la
tecnologia per poder garantir un bon desenvolupament tot tenint en compte els
diferents àmbits on pot ser aplicada.
- Posa un exemple de transmissió de coneixement i un altre de construcció del coneixement
-Transmissió de coneixement: Una professora explica als
seus alumnes la reproducció de les plantes amb l’ajuda del llibre de text de
l’assignatura de naturalesa. Els/les alumnes estan atents/es al que diu la
professora i “es creuen” tota la informació que reben. Posteriorment la
memoritzaran i la guardaran en la seva ment durant un període de temps concret.
-Construcció del coneixement: Una professora explica els
seus alumnes la reproducció de les plantes, però s’interessa prèviament pels
coneixements que tenen els seus alumnes sobre la matèria. La professora el que
vol és conèixer el que ells saben, perquè a partir d’aquest coneixement la
professora dirigirà la informació en una direcció o en una altra. *Estic a favor de la construcció del coneixement, ja que implica la participació de dos agents: qui ensenya, i qui és ensenyat. Crec que el concepte de "construir" fa més ric el procés de saber i conèixer; quan construim coneixement elaborem, fem, creem i obtenim un coneixement molt més ric. Penso que va més enllà de la transmissió.
- Expressa el teu grau d’acord amb la següent afirmació i
argumenta el perquè: “El context és part del coneixement que la persona
utilitza per tal d'explicar i donar sentit a una idea".
Quan
expliquen i donem sentit a una idea tenim en compte el context, ja que aquest
pot condicionar la manera com ho fem. Dues persones podran explicar dos
mateixos fets, però el seu context farà que la informació arribi als
destinataris d’una forma o d’una altra, tot i que el sentit sigui el mateix.
- ¿Has pensat en la possibilitat d’adaptar l’entorn de la UOC a les teves necessitats i les dels teus companys i professors (opció Personalitza)? Inclusió del missatge al qual es respon (el lector tindrà una idea del que origina i els detalls del teu missatge), número de missatges visualitzats en les bústies compartides (útil quan hi ha molta comunicació a algunes bústies), signatura de correu (per facilitar la comunicació i posar a un clic de distància altres mitjans de comunicació teus...?
Fins
el moment no he donat prioritat a aquest opció, i no perquè no ho considerés
important, sinó perquè desconeixia moltes de les seves utilitats. Actualment he
afegit la meva signatura automàtica, i he canviat la distribució de la pàgina
principal per poder organitzar-me millor.
*Conèixer més sobre les noves Tecnologies m'ha fet investigar, buscar, fer i aplicar; no solament en aquesta assignatura, sinó també en la resta.
*Conèixer més sobre les noves Tecnologies m'ha fet investigar, buscar, fer i aplicar; no solament en aquesta assignatura, sinó també en la resta.
- Comptes amb els coneixements previs que el Pla docent indica per poder ser eficaç durant el desenvolupament de l’assignatura? Fins a quin punt? Pots instal·lar programari, iniciar l’exploració de nou programari pel teu compte, gestionar arxius i comptes amb una actitud positiva cap a web 2.0? Ets capaç de llegir en pantalla (buscar paraules, fer servir l’índex amb hipervincles, moure’t en el document...? i mantenir uns apunts digitals on acumulis la informació de diferents fonts?
Compto
amb alguns dels coneixement previs del Pla Docent, però sense dominar-los com
m’agradaria. La part positiva de no dominar-ho és que des del primer moment
tinc la sensació d’estar aprenent coses noves.
*Puc instal·lar programari (cmap), penjar documents a la web, compartir-los, etc.
*Puc instal·lar programari (cmap), penjar documents a la web, compartir-los, etc.
- Situa’t de 0 a 10 (0 gens d’acord 10 molt d’acord)
TE2)
L’objecte principal de la Tecnologia Educativa és oferir un bon ventall de
tècniques per als docents: 8 9
CC2)
Aprenc tant dels companys com dels materials i consultors: 8 10 (aprenc més dels companys en general)
TC1)
Els professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que
asseguren la correcta transmissió del coneixement : 10 10
DT2)
La tecnologia es basa en la ciència per la qual cosa és neutral en relació a
prejudicis, valors i actituds: 6 5 (no és neutral, si qui fa ús d'ella no ho és)
CC1)
Les aules de la UOC són una comunitat d’aprenentatge: 8 7 (quan hi ha espais de fòrum i debats organitzats si. Malauradament això no sempre és així)
DU2)
Els debats virtuals suposen perdre força hores amb poc benefici personal: 5 7
TE1)
La Tecnologia Educativa per a psicopedagogs consisteix en assegurar un bon
domini de les TIC: 8
DU1)
Els debats a la UOC poden millorar moltíssim: 8 10 (si seguíssin fils de conversa i estiguéssin més organitzats com en l'assignatura NTIC, serien més rics)
TC2)
Les TIC són necessàries per transmetre els continguts als alumnes: 7 (són útils per construir, més que per transmetre)
DT1)
El canvi tecnològic determina el canvi social: 9 7 (crec que el canvi tecnològic no és determinant aquí, és tot un procés cíclic; el canvi social també determina el canvi tecnològic, i a l'inversa)
Mapa de conceptes
Comenta el teu grau de compromís en
relació als coneixements previs que has reflectit en aquest document. Fins a
quin punt creus que els defensaries davant d’un tribunal? Creus que poden
canviar els teus esquemes en un futur proper?
Tot
el que he reflectit en aquest apartat és fruit del que penso, i seria il·lògic
no defensar la meva manera de pensar. Tot i així, no puc fer dels meus
pensaments un saber propi, perquè llavors si que aniria mal encaminada, i
segurament estaria equivocada.
Estic
convençuda que els meus esquemes poden canviar en un futur proper, perquè per
sort, vivim en un món canviant i on rebem informació constantment i això
modifica els nostres pensaments i les nostres creences.
*Comentaris en verd: comentaris fets al final de l'assignatura.
*Comentaris en verd: comentaris fets al final de l'assignatura.
Em
fa l’efecte que aprendré molt amb assignatura, ja que des del primer moment he
hagut de fer front a un format diferent i a una manera de treballar que no és
habitual per mi. Sóc del parer que sortir de la zona de confort et fa créixer,
i molt.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada