divendres, 26 de setembre del 2014

Avaluació Inicial


  1. ¿Creus que el progrés en el coneixement tecnològic i científic determina i garanteix el progrés econòmic i social? Contesta clarament i justifica la resposta.
Sembla ser que per poder obtenir un progrés econòmic i social és necessari comptar amb un progrés tecnològic i científic. Això fa pensar que realment existeix una relació entre els dos progressos, però això no implica ni assegura que el progrés en el coneixement tecnològic sigui una garantia absoluta del progrés econòmic i social.

  1. ¿Estàs d’acord en què la constant fonamentació científica de les diferents tecnologies és garantia de la neutralitat ideològica d’aquestes tecnologies? Què en penses? 
Aquesta és una qüestió molt relativa, ja que aquesta neutralitat ideològica serà garantida en funció del l’ús que se li doni, i no sempre aquest ús va dirigit a la neutralitat, sempre hi ha un propòsit que encamina la tecnologia en un o altra direcció.

  1. Expressa el teu grau d’acord: Tenir present les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) abans, durant i després de qualsevol activitat d’ensenyament-aprenentatge és un requisit indispensable actualment.
Actualment la societat exigeix tenir present les Tecnologies de la informació i la Comunicació, ja que cada cop més tot funciona a través de la xarxa, i l’ús de les tecnologies es fa imprescindible per poder desenvolupar-se en un món canviant i que fa ús constant de  la tecnologia.
*Uns mesos més tard puc dir amb seguretat que si, que tenir present les TIC abans, durant i després de qualsevol activitat és un requisit indispensable. Penso que aquest "tenir present" es fa sempre present, perquè sempre en fem ús de la Tecnologia, però ara sóc més conscient que mai.

  1. ¿Quines són les causes que originen els profunds canvis que estem patint en tots els àmbits en els darrers anys?
Les noves tecnologies són presents en tots els àmbits del nostre dia a dia, i això fa que estigui canviant la nostra manera de fer i treballar a una velocitat que inclús ens costa creure. 

  1. Defineix en una frase la Tecnologia Educativa. Digues quin és el seu objecte d’estudi.
Probablement la Tecnologia Educativa tingui per objectiu afavorir la bona pràctica de la tecnologia per poder garantir un bon desenvolupament tot tenint en compte els diferents àmbits on pot ser aplicada.

  1. Posa un exemple de transmissió de coneixement i un altre de construcció del coneixement
-Transmissió de coneixement: Una professora explica als seus alumnes la reproducció de les plantes amb l’ajuda del llibre de text de l’assignatura de naturalesa. Els/les alumnes estan atents/es al que diu la professora i “es creuen” tota la informació que reben. Posteriorment la memoritzaran i la guardaran en la seva ment durant un període de temps concret.
-Construcció del coneixement: Una professora explica els seus alumnes la reproducció de les plantes, però s’interessa prèviament pels coneixements que tenen els seus alumnes sobre la matèria. La professora el que vol és conèixer el que ells saben, perquè a partir d’aquest coneixement la professora dirigirà la informació en una direcció o en una altra. *Estic a favor de la construcció del coneixement, ja que implica la participació de dos agents: qui ensenya, i qui és ensenyat. Crec que el concepte de "construir" fa més ric el procés de saber i conèixer; quan construim coneixement elaborem, fem, creem i obtenim un coneixement molt més ric. Penso que va més enllà de la transmissió. 


  1. Expressa el teu grau d’acord amb la següent afirmació i argumenta el perquè: “El context és part del coneixement que la persona utilitza per tal d'explicar i donar sentit a una idea". 
Quan expliquen i donem sentit a una idea tenim en compte el context, ja que aquest pot condicionar la manera com ho fem. Dues persones podran explicar dos mateixos fets, però el seu context farà que la informació arribi als destinataris d’una forma o d’una altra, tot i que el sentit sigui el mateix.

  1. ¿Has pensat en la possibilitat d’adaptar l’entorn de la UOC a les teves necessitats i les dels teus companys i professors (opció Personalitza)? Inclusió del missatge al qual es respon (el lector tindrà una idea del que origina i els detalls del teu missatge), número de missatges visualitzats en les bústies compartides (útil quan hi ha molta comunicació a algunes bústies), signatura de correu (per facilitar la comunicació i  posar a un clic de distància altres mitjans de comunicació teus...?
Fins el moment no he donat prioritat a aquest opció, i no perquè no ho considerés important, sinó perquè desconeixia moltes de les seves utilitats. Actualment he afegit la meva signatura automàtica, i he canviat la distribució de la pàgina principal per poder organitzar-me millor.
*Conèixer més sobre les noves Tecnologies m'ha fet investigar, buscar, fer i aplicar; no solament en aquesta assignatura, sinó també en la resta.

  1. Comptes amb els coneixements previs que el Pla docent indica per poder ser eficaç durant el desenvolupament de l’assignatura? Fins a quin punt? Pots instal·lar programari, iniciar l’exploració de nou programari pel teu compte, gestionar arxius i comptes amb una actitud positiva cap a web 2.0? Ets capaç de llegir en pantalla (buscar paraules, fer servir l’índex amb hipervincles, moure’t en el document...? i mantenir uns apunts digitals on acumulis la informació de diferents fonts? 
Compto amb alguns dels coneixement previs del Pla Docent, però sense dominar-los com m’agradaria. La part positiva de no dominar-ho és que des del primer moment tinc la sensació d’estar aprenent coses noves. 
*Puc instal·lar programari (cmap), penjar documents a la web, compartir-los, etc.

  1. Situa’t de 0 a 10 (0 gens d’acord 10 molt d’acord)

TE2) L’objecte principal de la Tecnologia Educativa és oferir un bon ventall de tècniques per als docents: 8 9

CC2) Aprenc tant dels companys com dels materials i consultors: 8 10 (aprenc més dels companys en general)

TC1) Els professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del coneixement : 10 10

DT2) La tecnologia es basa en la ciència per la qual cosa és neutral en relació a prejudicis, valors i actituds: 6 5 (no és neutral, si qui fa ús d'ella no ho és)

CC1) Les aules de la UOC són una comunitat d’aprenentatge: 8 7 (quan hi ha espais de fòrum i debats organitzats si. Malauradament això no sempre és així)

DU2) Els debats virtuals suposen perdre força hores amb poc benefici personal: 5 7

TE1) La Tecnologia Educativa per a psicopedagogs consisteix en assegurar un bon domini de les TIC: 8

DU1) Els debats a la UOC poden millorar moltíssim: 8 10 (si seguíssin fils de conversa i estiguéssin més organitzats com en l'assignatura NTIC, serien més rics)

TC2) Les TIC són necessàries per transmetre els continguts als alumnes: 7 (són útils per construir, més que per transmetre)

DT1) El canvi tecnològic determina el canvi social: 9 7 (crec que el canvi tecnològic no és determinant aquí, és tot un procés cíclic; el canvi social també determina el canvi tecnològic, i a l'inversa)

Mapa de conceptes





















Comenta el teu grau de compromís en relació als coneixements previs que has reflectit en aquest document. Fins a quin punt creus que els defensaries davant d’un tribunal? Creus que poden canviar els teus esquemes en un futur proper?

Tot el que he reflectit en aquest apartat és fruit del que penso, i seria il·lògic no defensar la meva manera de pensar. Tot i així, no puc fer dels meus pensaments un saber propi, perquè llavors si que aniria mal encaminada, i segurament estaria equivocada.

Estic convençuda que els meus esquemes poden canviar en un futur proper, perquè per sort, vivim en un món canviant i on rebem informació constantment i això modifica els nostres pensaments i les nostres creences. 

*Comentaris en verd: comentaris fets al final de l'assignatura. 


Em fa l’efecte que aprendré molt amb assignatura, ja que des del primer moment he hagut de fer front a un format diferent i a una manera de treballar que no és habitual per mi. Sóc del parer que sortir de la zona de confort et fa créixer, i molt.

Alba Mateu Rios 

 



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada