Mapa conceptual de síntesi
La darrera activitat ha estat la més complexa, però a la vegada més elaborada fins el moment. Després d'analitzar en diferents ocasions el material referent a la relació Ciència-Tecnologia-Societat-Escola, he pogut veure com poc a poc es produia un canvi conceptual important. El resultat de tot aprenentatge queda reflectit en un mapa conceptual, un exercici també complex, però interessant.
En un primer moment, i partint dels nostres coneixements previs vam realitar un altre mapa conceptual senzill, amb la intenció d'anar ampliant-lo i perfeccionant-lo durant el transcurs de l'assignatura. En analitzar les dues versions val a dir que hi ha més diferències, i això és un element important, que es tradueix en millora i aprenentatge.
A continuació es pot visualitzar el mapa conceptual final, un mapa amb elements més nombrosos, més relacions, i més consistent. La primera versió, per contra, és molt més senzilla, i amb un format més esquemàtic.
Algunes conclusions
Arribats en aquest punt i després de
reflexionar sobre aquest intens inici de l’assignatura “Noves Tecnologies de la
Informació i la Comunicació” sento que efectivament hi ha hagut un canvi
conceptual, que m’ha portat a un nou saber fer. He aprofundit en la relació
Ciència, Tecnologia, i Societat, tot vinculat a l’ Escola, i també a l’àmbit de
la Psicologia. He pogut entendre els canvis entre l’escola d’avui, i l’escola
que vaig deixar jo fa pocs anys, i tot i ser fidel al llibre de text (és el que
he viscut, i és amb el que més m’identifico) penso que les noves tecnologies
són un estímul per poder afavorir i millorar l’aprenentatge. Certament no podem
anar en una altra direcció, perquè la societat avança a la velocitat de la
llum, i caminar paral·lelament als canvis es fa essencial per poder-hi
subsistir. Realment penso que la tecnologia ens ha facilitat la vida, però:
sabem establir clarament uns límits? En els últims mesos he analitzat cada menut
del meu voltant, i me portat les mans al cap al veure nens de 2 anys que
dominen “tablets” i telèfons mòbils amb gran domini. Això m’ha fet veure que la
tecnologia també ens lliga, i ens fa dependents, i no dic que això sigui
dolent, però em fa plantejar on comença i acaba el benefici.
Seguint en la línia de la reflexió, redactant
aquest informe he recordat el meu pas per la Llicenciatura de Psicologia. Deixant
a una banda el munt de conceptes que vaig aprendre (que no van ser pocs) vaig
conèixer-me més a mi. I aquesta va ser l’assignatura més pràctica i rica que mai
he pogut realitzar. Vaig aprendre els conceptes, però el més important de tot:
els vaig adquirir i els vaig aplicar.
Des de l’inici d’aquell creixement personal
la meva manera de veure el món ha anat canviant i alguns conceptes els he anat
modificant. Reconec que els inicis no són fàcils, i treballar-se un mateix és
com estar davant d’un gran bloc de llibres, apunts, i fils de debat i no saber
per on començar. Poc a poc, amb l’ajuda de bons materials i un bon guia vas
teixint el teu propi teixit, i enmig del creixement sents internament que
alguna cosa està canviant i te n’adones que estàs aprenent. Arribar a aquest
punt de consciència és sovint complicat, i per aquest motiu segueixo pensant
que ens hem de conèixer més a nosaltres mateixos (així també ho deia el bàndol
vermell del debat).
Per mi, un canvi de concepte, va més enllà
d’un procés cognitiu. I encara que tinguem per excusa la confecció d’un nou
mapa conceptual per ser conscients de tot el hem aprés, el que importa és el
que s’ha “bellugat” en la nostra ment durant el procés. Un cop més he aprés
conceptes, i novament els he aplicat. Paral·lelament a l’experiència en
Psicologia, aquest cop també he aprés que tot es relatiu, que cada persona veu
un mateix concepte des d’una cara diferent del prisma, i aquesta divergència en
el pensament ens fa més reflexius i crítics.
A grans trets puc assegurar que he
experimentat un canvi conceptual, perquè certament la meva manera de pensar i
veure certs conceptes ha canviat: s’ha ampliat i s’ha enriquit. No solament
s’han sumat coneixements, sinó que me endinsat més que mai en el temari des de
la part més pràctica. He confeccionat un nou mapa conceptual, i aquest informe
ha estat creat amb elements tecnològics que mai havia utilitzat. Dit això, el
canvis conceptuals ens obren la ment, i afavoreixen el creixement personal.
Autoavaluació
Considero que he fet una bona elaboració del darrer treball, tot i que sóc conscient dels aspectes a millorar. Al principi de l'assignatura no sabia elaborar un mapa conceptual, i haver-ho aconseguit ja és tot un aprenentatge personal. Els conceptes estan connectats amb altres a través de connectors coherents, tot i que hi ha alguns nodes que no tenen sortida.
En trets generals puc dir que ha estat una bona experiència, perquè he pogut treballar sobre eïnes noves per mi, des de l'índex amb hipervincles a la utilització de nous programes informàtics.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada