activitat 4
Introducció
El títol “projecte final” ja olorava des dels inicis a repte
important, recta final. La seqüència d’activitats fins arribar aquí ens ha
preparat per agafar les regnes de les noves tecnologies, i endinsar-nos en el més
absolut caos. I és així com defineixo
el meu estat inicial abans de cada activitat, un estat fugaç, però que en
alguns moments espanta, i ens pot fer sentir insegurs, i inclús porucs. Que
quin ha estat l’ ingredient principal? Els meus companys/es, el treball en
equip i el treball en xarxa, i mai millor dit.
La present activitat va més enllà de tot exercici fet
fins ara: ens permet saltar a la realitat i ens fa posar de peus a terra. Aquest
projecte gira entorn un pare, una filla i un ordinador. Un repte aparentment
fàcil, però complicat, on apareixeran petits conflictes, que es resoldran i
faran més fort el vincle. El procés d’ensenyament-aprenentatge s’organitza en
quatre sessions i es desenvolupa en la ciutat de Lleida, concretament en la
casa de l’aprenent, que està a 180km de distància del meu lloc de residència, i
això ens obliga a tenir un horari un tant exigent.
Per poder donar sentit i coherència a les sessions he
creat una Fitxa de Disseny, on es detalla la fonamentació teòrica,
així com les fases i objectius a seguir. En cada sessió he anotat les
sensacions més importants a fi de crear una memòria personal, que servirà per
avaluar els resultats obtinguts. Finalment, es demanarà a l’aprenent que faci
un petit resum del seu aprenentatge.
Fitxa de disseny
Per poder estructurar
l’activitat dissenyo una Fitxa de
Disseny, que em servirà de guia en el procés d’ensenyament-aprenentatge.
Un
ordinador i jo
Descripció dels agents personals i
de la tecnologia mediadora
-Mediador:
Alba Mateu, psicòloga i estudiant de Psicopedagogia.
-Tecnologia
Mediadora: S’utilitzarà un ordinador, processador de text Microsoft Word,
Internet, correu electrònic, i càmera de fotografia.
Descripció del problema de
partença
En
Joaquim és un amant dels moixons, de la fusta, la pedra i tot allò relacionat
amb la natura i la decoració. No s’hi dedica a nivell professional, però amb
l’ajuda de revistes, alguns llibre, i la seva ment, que mai para de rumiar,
aconsegueix fer obres autèntiques i boniques de veritat. Jo li dic que si sabés
entrar a Internet podria aprendre moltes més coses sobre moixons, i decoració,
però diu que és massa complicat per ell. Després d’insistir en nombroses
ocasions, en Joaquim creu necessari partir de cero i endinsar-se al món de la Tecnologia.
Tothom parla de Facebook i Internet, i diu que sent curiositat. Els dos sabem que no serà fàcil perquè haurà
d’aprendre molts conceptes, haurà de fer molts intens i sobretot, haurà de ser
molt pacient.
Com
assenyala Jonassen es tracta d’un problema ben estructurat: es parteix d’un estat inicial ben definit, un objectiu
conegut i un grup restrictiu d’operadors lògics. Aquest problema presenta tots
els elements, requereix un seguit de normes i principis. Tot i ser un problema
ben estructurat, i aparentment poc complex, les característiques de l’aprenent
poden fer complexa la tasca. Pel que
fa a l’especificitat de camp podem
dir que es tracta d’un problema en un context determinat, que donarà lloc a un
procediment determinat.
Plantejament del problema
En
Joaquim és un home intel·ligent, i disposar de més recursos pot afavorir els
seus coneixements i la seva manera de fer, tot i que ell no s’ho creu i no ho
veu tan important. Poder dominar les noves tecnologies a nivell bàsic l’ajudarà
a exercitar a més a més, la seva memòria, ja que haurà de llegir, memoritzar
passos i sobretot, relacionar conceptes. Aquesta tasca serà complicada, i
segurament en alguns moments tindrà la sensació que s’ha complicat la vida,
però segur que aquest concepte anirà canviant mica en mica. Jo, com a
mediadora, també hauré de fer una gran tasca: hauré de reforçar positivament
els èxits, i treballar els fracassos des de l’optimisme. Mantenir-lo motivat
serà la millor eina perquè no perdi les ganes de seguir endavant, i estar
interessat en l’aprenentatge.
En
un inici li informaré dels avantatges que té saber fer funcionar l’ordinador i Internet,
i sobretot ho faré a partir de les coses que li agraden (decoració, animals,
natura, etc.). Tot i que aquest no és un problema greu, caldrà enfocar-ho com
una oportunitat per aprendre, i això ajudarà inclús a la seva autoestima i
autonomia. Val a dir que en Joaquim treballa en una empresa on el Cap és molt
exigent i mai troba bé la feina dels seus treballadors, i això els genera
angoixa i frustració; sobretot al Joaquim, que és un home tranquil, patidor i
sentit.
Context de l’activitat
Les
sessions es duran a terme a la ciutat de Lleida, a la casa de l’aprenent.
L’activitat es desenvoluparà en una sala equipada amb ordinador. S’establirà un
horari a seguir i una pauta marcada i estructurada.
Característiques de l’alumne
-
Cognitives:
És home intel·ligent i amb enginy, molt creatiu i sempre troba solucions a
quasi tot.
-
Emocionals:
És una persona sensible i tot el que fa o fa pensat en els seus. La seva
autoestima és més aviat baixa, i no li agraden les situacions que li generen
estrès.
-
Actitudinals:
És exigent amb la feina i molt perfeccionista. Es frustra quan una cosa no li
surt bé, però mai es dóna per vençut. És persistent i constant.
-
Físiques:
Pateix problemes de visió, però
porta ulleres de vista.
Competències específiques i
objectius que l’aprenent ha d’assolir o demostrar
- Competència comunicativa
lingüística i audiovisual: l’aprenent haurà d’aprendre a familiaritzar-se amb
un suport nou (molt diferent del paper)
- Competència comunicativa:
comunicar-se a través d’una eina nova i innovadora per l’aprenent.
- Competència per aprendre a
aprendre: aprendre una nova forma d’aprendre (a través de la tecnologia)
- Tractament de la informació i
competència digital: manipular informació provinent de diferents i noves fonts
en format digital.
- Autonomia: ser autònom i buscar
informació sense dependre d’algú que ja domina l’ordinador.
Continguts
-
Conceptual:
o Parts
de l’ordinador.
o Funcions
bàsiques de l’aparell.
-
Procedimental:
o Cercar
informació d’interès a través d’Internet (Google, YouTube, etc.)
o Escriure
un text a través del processador de text
o Guardar
informació en una carpeta específica
o Imprimir
un document o informació
-
Actitudinal:
o Superar
les pors i la frustració
Seqüència d’activitats
Dissabte 05/12 (20:00-21:00)
-
Preguntes coneixements previs
-
Introducció i algunes orientacions
teòriques per conèixer què farem i amb què treballarem.
-
Primera presa de contacte amb
l’ordinador (encendre, apagar i reiniciar)
-
Coneixement i ús de les funcions
de l’escriptori
-
Creació d’una carpeta personal
Dilluns 08/12 (20:00-21:30)
-
Processador de text Word (escriure
un text i guardar-lo)
-
Com ajuntar una imatge en el text
-
Imprimir els meus treballs
Divendres 19/12 (20:00-21:30)
-
Què és el mòdem?
-
Com accedir a Internet (Google,
YouTube)
-
Quina informació busco i com
-
Com guardar la informació de la
xarxa
-
Com imprimir la informació
Divendres 26/12 (20:00-21:30)
-
Repassem allò que hem après
-
Presentació sobre un petit treball
final on es reculli la informació més important sobre un tema concret (Les caderneres).
-
Fitxa de coneixement
previs/finals.
Aquest
últim treball, que serà l’avaluació del procés d’aprenentatge, inclourà un
document Word on el tema principal seran les Caderneres. En aquest treball
haurà de constar informació general sobre aquesta espècie (hàbitat,
alimentació, cant, color de les plomes, etc.). El treball ha d’estar destinat a
un públic que no sap què són les Caderneres.
Fonamentació psicopedagògica del
disseny i vinculació amb els continguts d’aquesta assignatura
Considero
que abordar aquest problema és una oportunitat per l’aprenent, però també per
la mediadora, ja que és un repte professional i personal. Pel que fa a la
fonamentació psicopedagògica val a dir que es parteix de la Teoria socioconstructivista de Vigotski i
l’aprenentatge constructivista de David Jonassen. Es pretén afavorir
l’aprenentatge autònom centrat i basat en un aprenentatge actiu. A més a més,
es parteix de la intenció que l’aprenent no depengui del mediador/a. Com en tot
procés d’ensenyament-aprenentatge caldrà partir dels coneixements previs,
l’avaluació d’aquests ens servirà per conèixer on som i en quina direcció volem
anar.
Aquest projecte té intenció de fomentar el desenvolupament de
l’aprenentatge significatiu, i per això centra les seves bases en el constructivisme.
Procediments i criteris
d’avaluació
En finalitzar les sessions es valorarà si s’han arribat als
objectius establerts. Aquesta valoració es durà a terme per part de la
mediadora, però també per part de l’aprenent. En cas que en Joaquim no hagi
assolit els objectius en alguna sessió, o tingui dubtes sobre el continguts, en
la pròxima sessió es farà un repàs a fi de reforçar els punts de millora. Al
final de les sessions l’aprenent haurà de desenvolupar una activitat final, que
serà una petita prova que confirmi que s’han entès i aconseguit els objectius.
Previsió
de temporització
Seran 4 les sessions totals, cadascuna d’elles d’una hora i trenta
minuts. En total l’activitat tindrà una durada de 6 hores, amb la possibilitat
d’allargar-se en cas que sigui necessari.
desembre
|
||||||
L
|
M
|
M
|
J
|
V
|
S
|
D
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
31
|
|
Aquest mapa conceptual emmarca la situació problema de la que parteixo per poder realitzar el projecte final. El protagonista és un familiar de 58 anys, que no té cap coneixement sobre els ordinadors. No està massa connectat a la Tecnologia, i desconeix com funciona tot aquest gran món. Amb aquest projecte vull que coneixi una mica més sobre les TIC a fi de potenciar moltes de les habilitats i competències. Som-hi!
Algunes mostres documentals
A continuació algunes mostres documentals que mostren l'escenari i la posada en marxa de l'aprenentage. Realment en Joaquim es sent motivat i interessat en allò que busca.
Les Caderneres són la seva perdició, en aquest mateix moment escolta el seu cant |
Avaluació
- Avaluació
de l’aprenentatge aconseguit
Per tal de poder avaluar l’ aprenentatge cal
contemplar si s’han produït canvis en
l’aprenent. Per això, recorro a la Fitxa de
coneixements inicial (veure figura 6)
i a la fitxa de coneixement final, adjuntada a continuació.
Si
tenim en compte les dues fitxes següents veurem clarament dues diferències: la primera està escrita sobre
paper, i la segona a l’ordinador. Aquest fet ens indica que l’aprenent ja ha
aprés alguna cosa: s’ha iniciat a
l’escriptura a través del teclat. Pel que fa al
contingut, podem veure com en Joaquim realment no tenia abans cap coneixement
sobre l’ordinador, i les seves nocions sobre Internet i les Tecnologies eren
més aviat escasses. Probablement el “desinterès” i la manca de necessitat en el
seu dia a dia són els causants d’aquesta manca de desig per saber. Tot i així
en Joaquim coneix la realitat en la que viu, i sap perfectament
que les noves tecnologies són una eina important en el nostre dia a dia, però
no són una prioritat per ell.
Si
tenim en compte la darrera fitxa de coneixements, podem veure que sí s’han
produït canvis en el Joaquim, sobretot a nivell
cognitiu.
Un
cop finalitzades les sessions en Joaquim sap encendre un ordinador, sap accedir
als llocs més bàsics, i té nocions sobre com manejar-se per Internet i buscar
informació. Els seus coneixements són bàsics i adaptats a les seves
necessitats, i els seus aprenentatges base. A continuació es detallen les
preguntes inicials, ara finals i amb alguna canvis, amb la diferència que
aquest cop les respostes han estat redactades a través de l’aparell.
Fitxa de coneixements previs (abans de l'aprenentatge)
Fitxa de coneixements un cop finalitzat l'aprenentatge
PREGUNTES CONEIXEMENTS PREVIS Data: 26/12/2012
|
|
1
|
Quin grau de coneixement tens sobre els ordinadors? sé
com funcionen, però lo més bàsic. Sé més coses que abans
|
2
|
Quina experiència tens amb l’ordinador? no tinc molta experiència, però aquest últim mes
he aprés algunes coses
|
3
|
Coneixes Internet? Saps què és? és una bona manera de buscar informació, pots
escoltar música, fotos, i qualsevol cosa que vulguis
|
4
|
Creus que és una eina útil? és útil perquè és rapit i trobes de tot. La veritat és que està bé
|
5
|
T’agradaria conèixer més sobre el funcionament d’un ordinador? Per
què? el que volia
aprendre ja ho he aprés més o menos
|
6
|
S’han cobert les teves expectatives? si més o menos si, i tan
|
7
|
Què creus que et pot aportar aquest aprenentatge a la teva vida? bueno doncs buscar informació sobre
mixons, escriure i imprimir un text, buscar per Internet curiositats i dubtes
|
8
|
Creus que les noves tecnologies són importants en la nostra vida
diària? si. Per mi no són
molt importants, perquè puc viure sense elles, però els joves i molta gent
estan sempre amb el mòbil, el facebook, i els ordinadors. Avui en dia tot es
maneja amb els ordinadors, tot és digital
|
9
|
Creus que hi hagut un canvi en tu des del principi del teu
aprenentatge? Abans no
sabia ni encendre l’ordinador. No sóc expert, però una mica més si que sé.
Poc a poc aniré aprenent suposo
|
10
|
T’agradaria saber aprenent? aprendre sempre està bé, però potser d’aquí més endavant
|
Segons ho expressa en Joaquim, s’ha produït un aprenentatge, ja que l’alumne ha passat de no saber res, a saber alguna cosa. En seu nivell d’aprenentatge no ha estat profund, però tampoc era aquesta la intenció. Es maneja a nivell bàsic amb l’orinador, sap quines són les utilitzats més bàsiques d’Internet, i sap com accedir-hi. A més a més, creu que es tracta d’una eina útil, de forma que l’aprenentatge es produeix sota la creença de que allò que faig té una utilitat. Pel que fa a les seves expectatives, aquestes s’han complert, tot i que la seva resposta pot generar dubte. Val a dir que en Joaquim utilitza normalment respostes tipus “si Bueno, no està mal”, “si està força bé”, “més o menos”, etc., però no significa que estigui desacord o tingui dubtes sobre el que se li pregunta. En Joaquim té una manera de pensar més aviat tancada, i és poc innovador, de manera que això em fa pensar que no sentirà curiositat per les noves tecnologies d’aquí endavant. Aquest camp no entra dintre de les seves prioritats i necessitats, però ja és un avenç que s’hagi decidit a participar en aquesta tasca. Aquest fet també suposa un creixement, un esforç i un aprenentatge, que mereixen un reforçament.
Si
revisem els objectius principals, detallats en la Fitxa de disseny podem dir
que:
-Competència
comunicativa lingüística i audiovisual: En
Joaquim ha llegit (en veu alta), la informació important en la pantalla, i això
ha facilitat aquesta competència. Ell normalment no llegeix llibres, ni grans
textos, de forma que la recerca d’informació han estat una ajuda important. X
-Competència
comunicativa: Per primer cop l’alumna s’ha comunicat a través
d’una eina nova i molt innovadora, però cal treballar més i perfeccionar la
pràctica. X
-Competència
per aprendre a aprendre: En Joaquim ha conegut una nova
forma d’aprendre, ha seguit les meves indicacions, i ha aprés moltes coses. Tot
i així, no ha acabat d’aprendre una nova
forma d’aprendre. X
-Tractament
de la informació i competència digital: En
Joaquim manipula informació provinent de noves fonts d’informació, però en tot
moment necessita el meu recolzament, perquè no domina la tècnica. És obvi que
aquest objectiu és millorable, però cal tenir present que arribar a aquest punt
és tot un repte. X
Llegenda: X objectiu aconseguitX objectiu no aconseguit X objectiu millorable
Conclusions
Després d’unes
setmanes de relativa feina intensa arriba el moment final: el projecte que dóna
cloenda a l’assignatura Noves Tecnologies de la Informació i la Comunicació.
Aquesta activitat ha estat la més pràctica i la més “psicopedagògica” fins al
moment, i he de dir que no ha estat fàcil. El més complicat de tot ha estat dur
a terme les sessions i guiar el procés d’aprenentatge en base a les TIC, una
eina molt útil i actual, però també un tant desconeguda. La utilització
d’aquesta eina ha estat tot un repte, que ha servit com excusa per ensenyar a
l’altre, però també aprendre jo mateixa.
Jo no em
dedico a la docència, i no sé quin grau de saber tenen els professors i
professores de les escoles d’avui en relació a les TIC, però em fa l’efecte que
ens queda molt per aprendre i dominar aquesta eina tant útil i tant al nostre
abast.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada