CAS 1: En Joaquim
i l’ordinador
|
||
Síntesi destacant
l’aprenentatge que es pretén
|
||
L’objectiu
d’aquest procés ensenyament-aprenentatge és que en Joaquim conegui com
funciona l’ordinador a nivell bàsic; el que es pretén és la familiarització i
la posada en pràctica de les aplicacions i utilitats més bàsiques de
l’ordinador en relació a les necessitats i inquietuds de l’aprenent.
|
||
Índex
|
Contingut
|
Observacions
|
CONTEXT GENERAL
|
||
Experiència en ensenyament
|
Des dels 14 anys cap experiència
|
En Joaquim ha cursat estudis bàsics. Als 14 anys
d’edat va deixar l’escola, per treballar. No ha rebut cap formació més
|
Nivell d’experiència amb les
TIC
|
Sap com funciona el seu telèfon mòbil. Sol fa i
rep trucades i missatges de text
|
|
Tipus d’escola
|
||
Localització del centre
|
Les sessions es realitzen en la casa de
l’aprenent. A la ciutat de Lleida
|
|
Connexió
|
Connexió Internet
|
|
Localització dels recursos
tecnològics
|
La sala està equipada amb ordinador i impressora
|
|
Situació sòcio-econòmica de
l’alumne
|
Família de classe mitjana. Treballadors
|
|
CONTEXT DE LA HISTÒRIA O CAS
|
||
Nivell de l’alumne
|
En Joaquim no ha rebut cap ensenyament posterior.
Únicament formacions relacionades amb els seus llocs de treball i a nivell
molt bàsic
|
|
Àrea/Unitat
|
||
FITES EN LA HISTÒRIA
|
||
Activitats planificades a la
sessió o unitat
|
-Conèixer les parts que té un ordinador (Posada
en marxa i accés a l’Inici)
-Accedir a Internet (Youtube i Google)
-Escriure en el processador de text informació
obtinguda d’Internet o altres fonts. Imprimir-la
|
|
Nivell d’aprenentatge esperat
|
S’espera tenir les nocions bàsiques per poder fer
funcionar l’ordinador a nivell usuari
|
S’espera que l’aprenent aprengui a navegar per
Internet, utilitzar el processador de text, imprimir documents, etc.
|
Tipus d’activitat
|
Formació bàsica sobre els coneixements essencials
de l’ordinador i els usos
|
|
ACTIVITATS DE LA HISTÒRIA O
CAS
|
||
Tecnologies utilitzades
|
Ordinador amb accés a Internet i impressora
|
|
Raó per la qual la fa servir
|
Ampliar coneixements. Recerca d’informació sobre
dubtes i inquietuds
|
|
Naturalesa de les activitats
(tasques cognitives a realitzar)
|
Construir coneixement; pensar i reflexionar;
resoldre dubtes i inquietuds; fomentar l’aprenentatge significatiu
|
|
Dificultats trobades
|
L’aprenent no té coneixements previs sobre les Tecnologies,
i no ha rebut des de fa anys cap formació com la present.
L’edat també és una de les dificultats en el
present cas
|
En Joaquim fa molts anys que va deixar l’escola i
fa molt que no rebia una formació. L’edat, aquí, també és un afegit. Cal repetir
les coses, remarcar i repassar els conceptes dues vegades, i motivar
l’aprenent
|
Ajuda/col·laboració emprada
|
La parella de l’aprenent el motiva a seguir
aprenent, i comparteix les seves experiències amb les TIC.
|
La parella de l’aprenent ha aprés a navegar per
Internet, cercar informació,
instal·lar programari, etc. de forma autodidacta. El seu exemple és d’ajuda
per al Joaquim
|
Rol de la professora
|
Guiar, orientar, ajudar, escoltar i motivar
|
|
Rol de l’estudiant
|
Col·laborar i participar en l’orientació; buscar
i investigar
|
|
RESULTATS
|
||
Observacions
|
||
Avaluació de l’aprenentatge
|
Valoració del contingut dels coneixements previs
i finals; valoració dels objectius inicials (S’han assolit?)
|
|
Lliçó apresa pel professor
|
L’empatia és l’eina per poder tenir èxit en tot
procés d’ensenyament-aprenentatge.
|
És fàcil caure en l’error que els altres aprenen
a un ritme com el nostre, i no sempre allò obvi per nosaltres és obvi pels
demés.
|
Història completa
|
Entrevistador: Bona tarda Alba, com
comença aquest projecte amb el Joaquim? On i quan neix aquesta idea?
Alba: Bona tarda. Des de
l’assignatura Noves tecnologies de la Informació i la comunicació havíem de
dur a la pràctica, i mai millor dit, un procés d’ensenyament-aprenentatge. Havíem
de partir d’un problema significatiu, representar-lo gràficament (mapa
conceptual), dissenyar una fitxa de disseny i aplicar-la durant un període de
temps concret a fi de posar en pràctica tot el que hem aprés durant
l’assignatura.
He de dir que en un primer moment em vaig angoixar,
perquè la majoria dels meus companys/es són mestres i tenen ja uns alumnes
destinats. Jo visc en un poble petit, tinc la meva família lluny, i encara no
conec del tot el territori, perquè fa poc que hi visc. En un primer moment
vaig pensar que no podria dur a terme aquest treball perquè... “a qui li
ensenyo jo alguna cosa?”. En qüestió de dos dies em vaig il·luminar, i quan
vaig anar a veure els pares a casa seva vaig parlar amb el pare. Ell no ha
agafat mai un ordinador, i sempre he volgut que ho fes: aquest és el moment
perfecte, els dos hi vam estar d‘acord. I vam començar a treballar!
Entrevistador:
Caram
que interessant! I com us heu organitzat per fer aquest aprenentatge?
Alba: Vaig organitzar quatre sessions repartides
en el mes de desembre. Vaig tenir en compte l’horari del Joaquim, i també el
meu, i vam acordar que a la tarda-nit era la millor franja horària per
dedicar-nos a desenvolupar aquest projecte.
Entrevistador: Pare i filla, ho veig
complicat. És fàcil ensenyar a un familiar?
Alba: T’asseguro que no!
Ensenyar un familiar és complicat perquè la relació és més simètrica que no
pas si l’alumne és algú de fora, amb qui no hi ha un vincle tan afectuós. Jo
no sóc mestra, però he donat formació a grups d’alumnes i la situació ha
estat ben diferent. La mateixa confiança fa que no et dirigeixis de la
mateixa manera a un pare que a un altre alumne, i a més si aquest
aprenentatge es dóna en la casa familiar, i sense cap alumne més la cosa es
complica. He de dir que nosaltres no hem tingut problema i no hi hagut
conflicte, però en alguns moments he sigut més permissiva o no he marcat tan
el límit entre professora-alumne i això ha pogut anar en contra meva. Tot i
així, he de dir que ha estat una molt bona experiència.
Entrevistador:
De
totes les activitats que heu fet, quina és la que més li ha agradat al
Joaquim?
Alba: En la segona sessió en
Joaquim va aprendre a entrar a Internet i buscar informació. Quan va
descobrir que podia trobar un munt d’informació relacionada amb els moixons i
tot allò que ell volgués es va quedar fascinat! No parava de buscar vídeos i
parlar sol sobre el que veia. Com si volgués compartir amb mi els seus
pensaments. El vaig gravar inclús perquè em va deixar sense paraules. Ell va
quedaré encantat, i jo crec que més que ell.
Entrevistador:
Amb
quines dificultats et vas trobar?
Alba: La dificultat més gran
amb la que em vaig trobar va ser que en Joaquim no coneixia res, absolutament
res, de les noves tecnologies, i jo havia d’explicar-li tot pas a pas. Anàvem
molt poc a poc, i havia de repetir més d’un cop els conceptes i els passos a
seguir, però vaig adaptar les sessions al ritme i coneixement del meu alumne.
Entrevistador: Com has avaluat els
aprenentatges?
Alba: Abans d’iniciar
l’aprenentatge vaig voler saber quins coneixements tenia el meu alumne abans
de començar, un cop finalitzades les sessions vaig fer-li les mateixes
preguntes (amb algunes modificacions) a fi de saber si s’havien produït
canvis. Un cop comparades les dues fitxes vaig extreure conclusions. A més a
més, també vaig tenir en compte els objectius principals, i en veure que
s’havien complert vaig fer una valoració general de tot el procés.
Efectivament en Joaquim ha aprés alguna cosa, ara sap molt més que abans.
Entrevistador: i tu? Quina lliçó has
aprés?
Alba: He aprés que ensenyar
és difícil, i en algunes ocasions se’ns oblida que nosaltres també hem sigut
els aprenents. És com quan vas conduint per la carretera i trobes que davant
teu "el típic conductor novell". En ocasions, ràpid ens posem nerviosos, creiem que va mé lent de o habitual, i sense voler (o volent) li posem pressió, perquè acceleri. En moments com aquest, hauríem de pensar en aquella primera
pràctica, on nosaltres érem l’alumne novell. Oi que la cosa canvia? Que ràpid se'ns obliden les coses. Amb això el que vull dir, és que
a l’hora d’ensenyar cal ser empàtic i pacient.
Entrevistador: Què t’ha permès a
nivell professional i personal aquest projecte?
Alba: M’ha permès a aprendre a
aprendre, aprendre dels altres, dels meus companys, del meu alumne. M’ha
permès confirmar que el món de la Psicopedagogia/Psicologia m’agrada perquè
dones molt als altres, però també reps en la mateixa mesura. Aquest projecte
ha sigut una lliçó pràctica on hi hagut elements importants relacionats amb la pràctica psicopedagògica que no s’aprenen en els llibres. He aprés a escoltar, a
escoltar-me, a respirar dues vegades, a seguir, i a persistir.
Entrevistador: Moltíssimes gràcies
Alba
Alba: Moltes gràcies!
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada