CAS 2: El meu aprenentatge
i jo
|
||
Síntesi destacant
l’aprenentatge que es pretén
|
||
Amb l’assignatura Noves
Tecnologies de la Informació i la Comunicació en l’educació es pretén
endinsar els alumnes de la UOC al món de la Tecnologia, tot tenint en
compte la pràctica Psicopedagògica.
L’aprenentatge que es
pretén gira entorn l’aprenentatge significatiu, i per aconseguir-ho contem
amb diferents eines: creació d’un bloc personal (blogger), compartició
d’opinions a través de debats (fòrum UOC), representació gràfica de problemes
(cmap); creació d’índex automàtic amb hipervincles (word), entre d’altres.
Totes les activitats finalitzen en l’autoavaluació i reflexió a fi de millorar i ser conscients del nostre aprenentatge i el nostre canvi conceptual.
|
||
Índex
|
Contingut
|
Observacions
|
CONTEXT GENERAL
|
||
Experiència en ensenyament
|
Estudio a la UOC des de 2012
|
No tinc experiència com a docent
|
Nivell d’experiència amb les
TIC
|
Tinc
ordinador des dels 14 anys, i mòbil des dels 16. Deu anys aproximadament en
contacte amb les TIC. Nivell d’usuari
|
No he rebut cap formació al respecte, de manera
que la meva experiència i les meves necessitats són les que han anat definint
el meu nivell d’experiència.
|
Tipus d’escola
|
Universitat en línia
|
|
Localització del centre
|
Educació a distància. Classes no presencials
|
|
Connexió
|
Internet
|
|
Localització dels recursos
tecnològics
|
Ordinador personal. Casa
|
|
CONTEXT DE LA HISTÒRIA O CAS
|
||
Nivell de l’alumne
|
Estudiant de Psicopedagogia (Llicenciatura de
segon cicle)
|
Prèviament Llicenciatura de Psicologia
|
Àrea/Unitat
|
Assignatura Noves Tecnologies de la Informació i
la Comunicació en Educació
|
|
FITES EN LA HISTÒRIA
|
||
Activitats planificades a la
sessió o unitat
|
Activitat
1:
Relació entre Ciència, Tecnologia i Societat amb preguntes inicials i
representació gràfica a través d’un mapa conceptual.
Activitat
2:
Participació en el debat amb argumentacions basades en el model Toulmin, i seguint
fils de conversa i rols concrets. Avaluació de les nostres intervencions, i
les d’un company.
Activitat
3:
Síntesi sobre els nostres aprenentatge (en relació a l’activitat 2).
Reformulació del mapa conceptual inicial (cmap) i autoavaluació a través de
rúbrica.
Activitat
4: Disseny,
desenvolupament, implementació i avaluació d’una activitat basada en una
situació problema real. Creació d’una Fitxa de disseny, un mapa conceptual del
problema i compartició de mostres documentals i seguiment del procés
desenvolupat. Compartició del projecte en forma de cas KITE, i a través del
bloc.
|
-Optimitzar recursos de l’aula virtual
(signatura, organització de la bústia, etc.)
-Creació d’un bloc personal, on compartir les
activitats realitzades amb la resta de companys (afegir la direcció del bloc
a la signatura)
-Instal·lar programari a l’ordinador a fi
d’elaborar mapes de conceptes i optimitzar el recurs (Cmap).
Totes les activitats han estat avaluades per
nosaltres mateixos, però també pels companys. Això ha possibilitat la
reflexió i millora.
|
Nivell d’aprenentatge esperat
|
Les meves expectatives anaven en la direcció de
conèixer més i millor les Tecnologies; i incorporar-les en el disseny de les
meves activitats. Créixer a nivell professional, però també personal.
|
|
Tipus d’activitat
|
Afavorir la construcció del coneixement i el
canvi conceptual; ser protagonistes i ser conscients del nostre aprenentatge.
|
|
ACTIVITATS DE LA HISTÒRIA O
CAS
|
||
Tecnologies utilitzades
|
-Ordinador personal amb accés a Internet
-Càmera de fotografia
-Intranet UOC
-Aplicacions i programes: Word, Cmap, Blogger, Youtube i Excel
|
|
Raó per la qual la fa servir
|
Ampliar el nostre coneixement, recercar
informació, compartició d’opinions, treballs, impressions; representar
gràficament problemes significatius i fomentar l’aprenentatge significatiu
des d’una altra perspectiva
|
|
Naturalesa de les activitats
(tasques cognitives a realitzar)
|
Fomentar la construcció del propi coneixement respecte
a la TE i les TIC per tal de garantir l’aprenentatge significatiu.
L’autocrítica i l’autoreflexió també hi juguen un paper important en aquesta
construcció.
|
|
Dificultats trobades
|
La ignorància de vegades ens fa jugar males
passades. En el meu cas, una de les dificultats ha estat la manca de formació
prèvia, que ha fet que vagi una mica endarrerida i perduda en alguns moments.
|
He resolt aquests dificultats amb l’ajuda de
companys/es. La dificultat s’ha convertit en repte.
|
Ajuda/col·laboració emprada
|
Ajuda i col·laboració incondicional dels alumnes
de l’aula; també del tutor, guia.
|
|
Rol de la professor
|
Guia, orientador, impulsor i gran animador. En
tot moment ha estat un element tranquil·litzador, que ha resolt dubtes i
inquietuds.
|
|
Rol de l’estudiant
|
Investigador i explorador, agent protagonista del
propi aprenentatge, però també de l’aprenentatge dels companys/es.
|
|
RESULTATS
|
||
Observacions
|
En molts moments un creu que no assolirà els objectius,
i sent que es desborda de feina. Aquesta assignatura requereix temps, però té
la seva recompensa.
|
La
inseguretat és una barrera que ens posem nosaltres mateixos. Pots
arribar allí on vulguis arribar.
|
Avaluació de l’aprenentatge
|
Totes les activitats finalitzen en una avaluació
per part del professorat, però també per nosaltres mateixos. El punt de vista
dels companys/es també és un element clau, de manera que a partir de
rúbriques lliurades pel professorat s’avalua la feina dels companys/es.
|
|
Lliçó apresa pel professor
|
Intueixo que el professor pensarà que cada
grup/aula és un món a part; i l’aprenentatge que es desprèn de la feina és
tan variat com el nombre de membres que formen el grup. Segurament la lliçó
apresa en cada semestre és diferent, tot i que el contingut sigui el
mateix.
|
Tot i que
la situació sigui la mateixa, dues persones aparentment iguals, alumnes o
professors/es no tindran la mateixa experiència per molt igual o semblant que
sigui la situació
|
Història completa
|
Entrevistador: Bona tarda Alba, què
suposa per tu l’assignatura Noves Tecnologies de la Informació i la
Comunicació en Educació?
Alba: Bé, he de dir que
aquesta ha estat l’assignatura més complicada fins al moment. No pas pel seu
contingut, sinó per la metodologia i la dedicació que requereix. Aquesta
assignatura ha estat tot un repte perquè he hagut de fer coses que
desconeixia i això en un primer moment ens pot fer sentir insegurs. Dic això
perquè jo no domino al 100% les noves tecnologies, i en alguns moments he
dubtat i me atabalat. Aquesta assignatura requereix temps i esforç, però és més
fàcil del que sembla. Els companys/es ho fan més fàcil, ells i el consultor
són els agents claus i això s’agraeix.
Entrevistador: Les teves
expectatives s’han cobert? Què has aprés?
Alba: He de dir que en un
principi no sabia ni per on començar i en quan vaig llegir que havia de fer
un bloc personal i un munt d’activitats vaig pensar “Què he fet? On me
ficat?”. Tot i ser conscient de la feina que s’havia de fer, vaig detectar la
meva por a la novetat, i vaig pensar “no passa res, és una assignatura més, i
podràs”. En moments així un intenta busca consol i autotranquilitzar-se. Que
què he aprés? He aprés ha crear un bloc personal, a adjuntar un índex
automàtic en un treball, a compartir arxius en la xarxa, a fer mapes
conceptuals com deu mana, i no amb Autoformas. He aprés moltes coses, i lo
millor de tot és que he sigut conscient de tots aquests canvis.
Entrevistador: Quin tipus
d’activitats heu fet durant l’assignatura? Tinc curiositat!
Alba: He de dir que les
activitats tenen un fil connector que porten totes al canvi conceptual, a
l’aprenentatge en molts sentits. M’explico: la primera activitat va ser una
mica per conèixer en quina direcció aniria l’assignatura (coneixement previs,
preguntes breus, etc.); a partir de la segona activitat, la cosa s’ha anat
complicat, i el grau de dificultat ha anat augmentant. Hem interactuat molt
amb els companys/es i això ha fet molt ric el nostre aprenentatge. Hem hagut
de relacionar activitats entre elles a fi d’extreure conclusions, i hem hagut
d’utilitzar eines i programes que mai hagués imaginat. El que és més
interessant és la creació del bloc personal, un espai per tu i les teves
activitats, que es fa visible a la resta de companys, amb els que pots
interactuar, compartir i aprendre.
Entrevistador: Que interessant, no?
Però això és un afegit, és més feina, oi?
Alba: Si molt interessant!
Jo penso que si, que és un afegit, són hores de feina i esforç, però val la
pena. No aprens solament conceptes i maneres de fer, aprens més que en altres
assignatures. Pensa que en finalitzar les activitats fas una autoavaluació de
la teva feina, i la de companys/es, i això et fa ser conscient del que aprens
i com ho aprens. És com caminar cap al cim d’una muntanya pas a pas, sent
conscient del camí que recorres i la direcció en la que vas. Això és genial.
Entrevistador: Què és el que més
t’ha agradat d’aquesta assignatura i de les activitats?
Alba: El que més m’ha
agradat ha estat la interacció amb els companys/es, són l'element imprescindible en una
universitat així, a distància. Segons el meu punt de vista, poder compartir
amb ells/es les teves opinions, dubtes i experiències des del respecte és
tota una sort. Penso que d’aquesta manera d’aprenentatge és més ric, i dona
la sensació que no camines sol. He de dir que el que més m’agrada és el final
de les activitats, quan prens consciència de la teva feina, i mires què has
fet bé i què pots millorar.
Entrevistador:
En
quin grau són útils tots aquests aprenentatges de cara a la pràctica de
Psicopedagogia?
Alba: Bé, penso que per
poder oferir als altres, un ha de començar per un mateix. Si nosaltres, com a
futurs psicopedagogs/es hem d’assessorar una persona a fi que millori el seu
aprenentatge, per exemple, hem de ser conscients primer de com això és dóna
en nosaltres. Hem de rebre, per poder donar. Penso que aquesta
assignatura és una pràctica encertada cap a un mateix, i això no s’aprèn amb
altres assignatures, ni consultant milers de llibres de text.
Entrevistador: Recomanaries aquesta
assignatura futurs companys/es?
Alba: I tant que si,
deixant de banda que és una assignatura obligatòria, recomano a tots/es els
companys/es que la cursin, però els diria que la fessin sense pressió,
gaudint-la i dedicant-li temps. Les coses quan ens les prenem com una
obligació les acabem fent sense ganes, ràpid i corrent. Aquesta assignatura
la pots elaborar més o menys, però si t’agrada tenir la matèria al dia has de
ser constant i persistent. He de dir que val la pena cursar-la. El format és
diferent a la resta, i és curiós però enganxa i atrapa.
Entrevistador: Molt interessant,
moltes gràcies Alba.
Alba: Ha estat un plaer,
moltes gràcies.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada